Mikä oli suurin innostajasi, joka sai sinut
animaatioalalle?
Olen
päätynyt alalle henkilökohtaisten ominaisuuksien
vuoksi ja runsaan elokuvien katsomisen tuloksena. Noita henkilökohtaisia
ominaisuuksia ovat piirustustaito ja hyvä liikkeiden hahmotuskyky.
Kouluikäisenä katselin viikoittain Tampereella Kinemassa
ja Pirkassa non-stop-ohjelmat, joissa oli runsaasti lyhytanimaatioita
kuten Heckle & Jeckle, Mr Magoo, Nakke Nakuttaja, Väiski
Vemmelsääri, Pluto ja muita Disneyn piirrettyjä.
Lisäksi kävin paljon muissakin elokuvanäytännöissä.
Miten Kössi sai muotonsa? Esimerkiksi miten
päädyit aikanasi vihreään kenguruun, luonnollisen
värityksen sijasta?
Etsin muotoa, joka sopisi käytettävään
animointitekniikkaan eli paperileikkeillä tehtävään
pala-animaatioon. Pala-animaatiossa hahmon osat ovat irrallaan
toisistaan, eikä tarkoituksena ole lainkaan todellisuuden
jäljittäminen. Muodon etsimiseen tarvittiin paljon
paperia ja sentti lyijykynää. Haeskelin hahmolle sen
aikaista, 60-luvun modernia muotoilua.
Näin pääkoppani sisällä olevalla valkokankaalla,
että kengurun luonteva väri olisi harmaanvihreä.
Käytännön syistä väriksi tuli vihreä.
En vieläkään voi kuvitella kengurulle muuta väriä.
Vai pitäisikö sen olla harmaa tai ruskea tai jotain
siltä väliltä? Tylsää...
Miten rakennat animaatiotasi? Toisin kuin näytellyissä
elokuvissa, sinulla on täysi kontrolli taustoista kaikkiin
näyttelijöihisi. Laaditko esimerkiksi tarkan kuvakäsikirjoituksen?
Lähtökohta on olemassa oleva teksti, esimerkiksi
kansansatu, oma temaattinen ajatus - toistuvasti sitkeä
pyrkiminen johonkin päämäärään
- tai yksityiskohta edellisistä animaatioista. Rupean kasvattamaan
lähtökohtaa tarinaksi. Kuvat vilistävät
silmissä vähän niin kuin shakinpelaajalla vaihtoehtoiset
nappulasiirrot. Sivutuotteena syntyy mielikuva pelkistysasteesta
ja värimaailmasta. Ääniratkaisujakin tulee ajatelluksi
jo alkuvaiheessa. Vasta sitten kun henkilöt ja tarinan
synopsis, sen pääkohdat, ovat tiedossa, voin lähteä
rustaamaan story-boardia eli kuvakäsikirjoitusta. Tätä
en kuitenkaan aina tee. Saatan nimittäin vaihtaa ideoita
vielä kuvauksen aikanakin. Käsikirjoituskaan ei ole
koskaan se sama, jolla aloitin kuvaamisen.
Miten itsenäisenä työskentely eroaa
ajastasi TV2:n palveluksessa? Onko tämä vaikuttanut
Kössin kehitykseen mitenkään?
Toimeentulo on epävarmempaa, kun joutuu itse tuottamaan
elokuvansa eli maksamaan valmistuskulut, eikä tv-esityksistä
ole täyttä varmuutta. Ilmaisun vapaus on suurempi,
aiheiden kirjo laajempi, kohdeyleisö ikärakenteeltaan
joustavampi, esitysoikeudet säilyvät itselläni.
Koska teen animaatioita enimmäkseen ilman puhetekstiä,
kuvallisen kerronnan tulee sisältää enemmän
yksityiskohtia ja enemmän ideoita. Kössin hahmoon
tuottajuudella ei ole vaikutusta.
Mitä mieltä olet nykyisestä animaation
tilasta Suomessa ja maailmalla?
Nyt Suomessa tehdään runsaasti hyvää nuorten
aikuisten esineanimaatiota. Vielä jokunen vuosi sitten
tilanne oli paljon huonompi. Lastenanimaatiota tehdään
edelleen aivan liian vähän. Suomalainen animaatio
etenee, mutta kapealla ilmaisupohjalla. Maailmalla sama asetelma
toistuu vielä kärjistetymmin. Suomalainen lasten lyhytanimaatio
voi olla maailman elokuvafestivaaleilla muiden elokuvalajien
joukossa ainoa lajissaan.
Olisiko sinulla vihjeitä tai neuvoja aloitteleville
animaattoreille tai asiasta kiinnostuneille? Esimerkiksi mitä
kannattaisi harjoitella, miten kouluttautua tai olisiko sinulla
kirjoja joita suosittelet?
Olen itse aloittanut tyhjästä enkä koskaan saanut
minkäänlaista koulutusta, joten en tiedä, olenko
oikea henkilö neuvomaan. Nykyiset suomalaiset menestysanimaatiot
tehdään Turussa Priit Pärnin koulutuksessa. Aivan
ensimmäiseksi kannattaa kuitenkin miettiä, onko sitkeyttä,
pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä
riittävän paljon hitaasti valmistuvan teoksen, lyhyenkin,
viemiseksi loppuun asti. Jos sitkeyttä ja tahdonvoimaa
on riittävästi, kannattaa kokeilla lainavehkeillä,
ennen kuin lähtee ostamaan kalliita laitteita. Itse voi
testata kahta asiaa: onko jotain kerrottavaa ja kuinka liikkeiden
tekeminen onnistuu. Kerrottavan testaamisessa on tiedettävä,
kenelle kertoo. Aloittelija lähtee helposti miettimään
kerrottavaansa pienistä yksityiskohdista ja voi tuntea
kohta epätoivoisena, ettei keksi mitään. Hänen
kannattaa ajatella myös olevansa tämän yhteiskuntamme
jäsen, ajatella mikä siinä kiinnostaa häntä
tai mikä voisi olla toisin. Näin hän voi lähestyä
kerrottavaansa samanaikaisesti kahdelta suunnalta, yksityiskohdista
ja suurista ongelmakysymyksistä.
Liikkeiden testaaminen taas luotaa mahdollista lahjakkuutta
liikeilmaisuun. Itse voi mitata ennakkoon liikkeiden kestoja
sekunttarilla. Esimerkiksi käden heilautuksen keston saa
naputtamalla pöydänpintaan liikkeen alkamisen ja liikkeen
loppumisen. Käytännössä kestot ovat niin
lyhyitä, että kannattaa naputtaa jopa 10 liikettä
peräkkäin ja jakaa sitten kesto 10:llä. Kun vielä
muuttaa sekunnit sadasosiksi, saa tarkan keston liikettä
kohti. Yksi liikkeen vaihe on yleensä 8/100 sekuntia. Sadasosasekunnit
ovat käyttökelpoisia tietokoneohjelmilla animoitaessa.
Oma kirjallisuuteni perustuu vanhaan filmi- ja trikkipöytätekniikkaan.
Kirjani olen hankkinut 70-luvulla American Centren kirjastosta
Helsingistä, Kodakilta Helsingistä, ja kaikkein tärkeimmän
toi Matti-veljeni Yhdysvalloista (Robert P. Heath: Animation
in Twelve Hard Lessons, Jamar Printing Inc., New York 1972).
Kaikki kirjat ovat englanninkielisiä. Uskon, että
kaikki suomalaiset animaattorit ovat myös valmiita neuvomaan
yksityiskohdissa. He löytyvät Suomen Animaationtekijät
ry:stä eli Animaatioklinikasta. Kannattaa myös tutustua
Salla Virmanin opinnäytetyöhön "Animaatiotuotanto
Suomessa - Animaatiotuotannon erikoispiirteitä ja nykytilanteen
kartoitus", Helsingin ammattikorkeakoulun viestinnän
koulutusohjelma, audiovisuaalisen mediatuotannon suuntautumisvaihtoehto
2001.
Kössi Kengurun uusin seikkailu "Uninen
kurpitsa" on määrä valmistua vuonna 2003.
Voisitko kertoa jotain tulevasta elokuvasta, ja missä se
mahdollisesti saa ensi-iltansa?
Unisen kurpitsan idea on näyttää lapsille, että
animaatio ei ole totta vaan ihmisen paperileikkeillä tekemää.
Kuvissa on otoksia, joissa animaattorin käsi tuo taustalle
paperileikkeitä, jotka kohta alkavat liikkua. Luultavasti
elokuva ehtii ensimmäiseksi Elokuvakontaktin lainauslistalle,
mistä nopein vuokraaja saa sen esitykseensä vuoden
ensimmäisinä kuukausina.
Osaatko kertoa jo suunnitelmista Unisen kurpitsan
jälkeen?
Tarkoituksenani on tehdä ensin kansansatuun perustuva
animaatio ja sen jälkeen Kössi-animaatio. Järjestys
on vielä avoinna.
Kiitos haastattelusta.
Haastattelu tehtiin sähköpostin
välityksellä 08.05.2002.