Kössi-peli "Kössi Kenguru
ja kadonnut myyrä" on tehty uskolliseksi alkuperäiselle
animaatiolle. Kaikki hahmot perustuivat alkuperäisiin paperileikkeisiin,
jotka Heikki Prepula piirsi työryhmälle valmiiksi.
Ainoa poikkeus oli Asko Aave, jonka työryhmä loi itse.
Ensimmäinen vaihe
animaatiossa oli siirtää paperileike digitaaliseen
muotoon tietokoneelle, mikä tapahtui skannerin avulla.
Tämän jälkeen leikkeet piirrettiin ääriviivoja
myöten vektoreiksi Macromedia Flashin piirtotyökaluilla.
Viimeiseksi varmistettiin, että hahmo oli oikeissa mittasuhteissa
muihin hahmoihin ja taustaan, sillä vektoreiksi muutettu
hahmo on aina vapaasti skaalattavissa. Lopuksi hahmo tallennettiin
erillisenä hahmokirjastona.
Tämän jälkeen hahmot
tuotiin animaatioalustaan ja laitettiin omille tasoilleen (layer).
Tausta, hahmot ja kaikki esineet muodostivat erikseen oman tasonsa.
Tämä mahdollisti sen, etteivät kappaleet reagoineet
toistensa kanssa tai sulautuneet toisiinsa, ja teki työstä
myös helpomman.
Animointi tapahtui Heikki Prepulan oheistuksen avulla,
ja työryhmä pyrkikin pysymään mahdollisimman
uskollisena hahmojen liikeradoille ja animoinnille. Koko projektin
ensimmäinen hahmoanimaatiokokeilu oli Kössin pomppu.
Oheisista kuvista voitte seurata Heikki Prepulan oheistuksen
ja nähdä miltä valmis hyppyanimaatio näytti.
Taustat ja esineet työryhmä
loi itse. Alunperin oli tarkoitus pitää myös
taustat vektoreihin perustuvina, mutta tämä nosti
konevaatimuksia liikaa seikkailuosuudessa. Pelissä nähdyt
taustat ovat siis alunperin vektoreihin pohjautuvia, mutta muunnettu
bittikartoiksi.
Animaation tekoalustana oli Macromedia
Flash. Kaikilla hahmoilla, esineillä,
taustoilla, äänillä ja muilla objekteilla on oma
raitansa/tasonsa.