Kössi Kenguru
Kössi KenguruHistoriaHahmotInfoKuvagalleriaPeliTekijät
Etusivu Etusivu Heikki Prepula - Haastattelu - Pala-animaatio - Kirjallisuus ja linkit

Pala-animaatio:

Pala-animaatio on kärsivällisyyttä vaativaa työtä. Jokainen sekunti animaatiota vaatii 24 kuvaa, mikä tarkoittaa, että viiden minuutin animaatiossa on 7200 kuvaa. Työtahdin nopeus riippuu täysin kohtauksen vaikeudesta, mutta tyypillisesti Heikki Prepulalta valmistuu animaatiota noin 10 sekuntia päivässä.

Esimerkki kuinka hahmot koostuvat pala-animaatiossa.Animaationteko alkaa Heikki Prepulan käsissä työpöydältä hahmojen luonnoksien ja animaatiohahmojen teolla. Kun hahmo tai esine on piirretty lyijykynällä paperille, se leikataan irti. Tämän jälkeen ne väritetään käsin mikäli niihin ei ole käytetty valmiiksi värjättyä, kaupoista löytyvää, kartonkia. Maalin kuivuttua Prepula piirtää hahmoihin tarvittavat yksityiskohdat ja ääriviivat tussilla tai värikynillä.

Itse animaatio tapahtuu niin sanotulla trikkipöydällä, jonka Prepula on itse käsityönä tehnyt. Animaatiopalaset asetellaan pöytätasolle. Palasten päälle pistetään kuvausvaiheessa lasilevy, joka puristaa varjot paperipalasilta pois. Neljä (kaksi molemmin puolin) pöytään kiinnitettyä kirkasta valaisinta varmistavat puolestaan tasapuolisen valaistuksen elokuvalle. Pöydän yläpuolelle on taas kiinnitetty askelmoottorilla varustettu 16 mm kamera, jolla on mahdollista kuvata kuva kuvalta. Syntyneen filmin leikkaus puolestaan tapahtuu Matti Markkasen leikkauspöydällä.

TrikkipöytäTarvittaessa pöytää voidaan myös muokata niin, että se muodostaa kolme tasoa. Alinta, pöydän alla olevaa tasoa käytetään taustana. Keskimmäinen on varsinainen animaatiotaso, ja päällimmäinen on etualan elementtejä varten.

Trikkipöydän tasoista Heikki Prepulan omin sanoin :

"Leiketekniikassa eli pala-animaatiossa käytetään yleensä ja enimmäkseen yhtä tasoa. Jos käytetään toista tasoa, se on yleensä ylempänä ja tarkoitettu etutaustan elementtejä kuten etualalla näkyviä puunrunkoja varten. Nämä puut voivat näkyä tummina silhuetteina. Jos käytetään kolmatta tasoa, se on yleensä alimpana ja tarkoitettu takataustaa varten. Kolmas taso voidaan valaista päältä (eli sivuilta) tai altapäin esim. valolaatikolla, jolloin takataustan materiaalin tulee olla läpikuultavaa. Alatasolla saadaan aikaan vaikuttavia taivasvalaistuksia. Toimintatasona, jolla animointi tapahtuu, on keskimmäinen taso, johon kamera tarkennetaan.

Heikki Prepula animoimassa Kössi animaatiota Yhä Ylöspäin (1998) Kössi Kenguru -animaatioissa olen aina käyttänyt pelkästään yhtä tasoa, johon olen sijoittanut myös etutaustat. Kolmea tai kahtakin tasoa käytettäessä tapahtuu aina pieni askel kohti realismia, koska maisemassa on illuusio kolmiulotteisuudesta. Kössi Kenguru -todellisuuden olen halunnut pitää täysin piirrettynä ja sarjakuvamaisena."

< Copyright : TTVO>